fredag 30 januari 2009

Rush Hour

Och självklart bilkö i birsta... från rondell till rondell vidare till nästa rondell, visst är det underligt att 500m väg med 3 rondeller kan bli så totalt stillastående? Rondeller som många tycker är den ultimata lösningen på trafikflödet...

Visst kan jag hålla med, har upplevt många rondeller i olika länder, fungerar superbra, stora fina rondeller med tydliga köranvisningar och tydliga körfält, där det är långt mellan avfarter så att trafiken verkligen hinner anpassa sig själv utan att man behöver tvärstanna -inuti- en rondell.

Rondellerna i Sundsvall, och i Birsta, fungerar på helt annat sätt, om man har tur så har man 1½ fil att välja på, en mängd avfarter med bara någon meter mellan varje möjligt val. Enklaste sättet att konstatera denna information är att varje år efter första snöfallet åka runt i kommunen och studera rondellerna. Granlo, centrum, Birsta vart som helst, 3/4 tillfällen kommer det att vara bilspår ritade tvärs över navet i rondellen...

Givet, många sundvallsbor har svåra problem med att köra korrekt i en rondell (ni vet, blinkers, rätt fil och sådär) men kommunens/vägverkets planlösningar är inte direkt en utsträckt hjälpande hand...

--
För att återknyta till början av det här inlägget, en kommentar från en daglig kö-trafikant i Birsta...

Snabbaste lösningen på trafiksituationen i Birsta, där det pga uppenbara anledningar är lite svårt att bygga rymliga rondeller, är såklart att helt förbjuda vänstersvängar. Hallå? Rätt uppenbart.