Gran Canaria 2010

Här kommer lite blandad text och bilder, både för min egen skull och för er som kanske är intresserad utav vad jag hade för mig där nere. Allt är skrivet som dagsnoteringar för mitt eget minnes skull, så förvänta er inga journalistiska utsvävningar! ;)

Dag 1 - 24 mars

Flygresan gick fint, bara ett mindre surhet från M och en lite tjur från A, allt gick förvånansvärt bra med tanke på att det var deras första flygningar. Jag klarade mig oxå bra, självklart med viss hjälp av Backardi, Heineken och Baileys.... ;)

Rysningar längst ryggraden bjöds det gott på, först när planet började taxa ut... Sen tjursparken i ryggen vid start, det är verkligen en helt otrolig känsla, jag satt bara och log. Och att sen stiga av planet på Gando, ut i värmen klockan tolv på natten, helt underbart... Inte ens lukten av inrökt marmor i ankomsthallen förstörde känslan, det hör lixom till.

Sitter nu på balkongen på La Galea och luktar på stämningen... lyssnar på cikadorna, någon som har en TV påslagen på kanske lite för hög volym, Taxibilar som tutar, en siren långt borta. Det är inte Playa del Inglés, men visst är det hemma.

Enda nackdelen är att man nu verkligen känner hur man saknar pappa, han hörde ju också hemma här nere.

Dag 2 - 25 mars

Morgonpromenad: 7369 steg

Badade på Burras idag, ganska blåsigt så vi gav upp efter några timmar. Det var härliga vågor dock, gott om rysningar längst ryggraden... Sen mys i poolen efter lite Afterbeach - gin och tonic. Strålande sol hela dagen, förutom när jag var ut på morgonen och fotograferade, då var det någon molnbank.

Käkade gjorde vi på Mälaren (jaja. jag vet)
Fördrink+Aioli bröd+Cordon Bleu+Glass och irish coffee, Tropical till maten, totalt 11€ Måste vara den rejälaste Cordon Bleu jag någonsin har fått, förresten. Magnifik!

Dag 3 - 26 mars

Morgonpromenad: 8054 steg

Mor, Melker och Susanne följde med på morgonpromenaden, denna gång tog vi strandpromenaden till Playa del Inglés, mycket fint väder och härligt varmt på morgonen!

Käkade på CC Tropical efter sol och bad på stranden. Bröd + Utskuren biff med svampsås+ San Miguel: 17,20€ gott och kanske lite dyrt, men man betalar väl för utsikten ibland med. 22grader klockan kvart över sju, härligt!

Lite bränd idag, får nog ta lite vilodag imorgon, fota slut på ett minneskort kanske ;)

Dag 4 - 27 mars

Morgonpromenad: 30402 steg

Tog mig en liten promenad från San Agustin till Maspalomas, tur att cykelskorna gick bra att promenera med, blev nästan två mil i värmen. Termometern på Maspalomas visade 28grader klockan halv tio, men tror den var lite väl positiv...
Mycket härliga minnen strömmade genom hela kroppen när jag kollade in dynerna, Faro, Yumbo, Kashah, Doncel, Avd. de Tirajana osv. Köpte glass på Prisma (Santory 1,85€) Skönt att vara själv ett tag, men det får mig samtidigt att sakna sällskap ännu mera. Lunch blev det på hemvägen, pasta bolognese och öl för 11€, betalade återigen för utsikten ;)

Blev inget sol och bad i havet idag, då jag var hemma lagom till halv ett, och resten av sällskapet hade varit på marknaden i San Fernando, men poolen fick sig ett besök av mig och Benny och Axel, pojken simmar bättre än han tror :)

Middag på Don Quijote, tomatsoppa, grillspett och såklart Tropical, 14€. God mat och fin utsikt, denna gång i form av trevlig servitris *hostar*

Rommen (Havana Club) från i torsdags slut, så jag och Benny införskaffade en Cpt. Morgan istället, najs avslut på dagen det!

Dag 5 - 28 mars

Morgonpromenad: 7792 steg

Morgonpromenad med Benny till San Agustin och tillbaka, härligt väder men missbedömde tiden lite (sommartid...) så det blev lite dåligt med fotograferingen.
Lång härlig dag vid stranden idag, sov gott på filten i värmen... Vindstilla och spanjorskor överallt, verkar som att påskledigheten har dragit igång nu. Alltid lika roligt när Spanjorerna invaderar stranden, snyggaste kropparna, högljuddaste barnen, mest leksaker på stranden (bollar, racket, gräv-saker) och massa prat som man inte förstår sig på... Underbart!

Middag på Mälaren igen, så att Axel kunde få pannkakor ;)
Meny erbjudande med vitlöksfriterade räkor, sjötunga och brylépudding för 11,95€, ruggigt gott och bra!
Försökte mig på lite nattfoton på stranden m.m men inget blev bra :(

Dag 6 - 29 mars

Morgonpromenad: 7081 steg + Kvällspromenaden: 6300 steg

18 grader 08:00, var ensam på promenaden imorse, blev en sväng till Playa del Inglés och tillbaka.
Sol och bad på stranden, toppenväder idag med men lite besvärligt med högvatten, vi fick springa och rädda handdukarna ett par gånger, och jag kom hem med blött badlakan ändå... Öl och hamburgare på stranden 4+4,25€, mycket trevligt.

Taxi till Yumbo på eftermiddagen för lite shopping och för att visa barnen hur det ska vara... Middag på Marbella där man säkert har ätit ett tiotal gånger tidigare... Biff Mexicana + öl, 8,95€+2,95€ gott och prisvärt. Krokiga gatan + Strandpromenaden hem med Mor, S&B åkte taxi med barnen. 20grader vid halv nio på kvällen, fin fint!

Nu ska jag och B jobba lite på rommen, snart hemfärd och vi kan ju inte lämna nått! ;)

03:00 Befriande onykterhet på skandinaviska baren, tbnegrolichoh Gas informagordera...
(Senare tillägg som jag inte har mycket minne utav, vet inte vad jag menade med det sista heller men jag hade säkert haft det trevligt!)

Dag 7 - 30 Mars

Kvällspromenad: 16323 steg

Ingen morgonpromenad idag, Herr Skalle Bank såg till att jag höll mig i sängen till nio istället...

2 öl, 3 smirnoff ice och 1 bacardi breezer pineapple på skandinaviska baren gjorde susen det!

Idag blir det väl lite shopping kanske, tänkte leta rätt på en Malibu Pineappple oxå. Blev ett par vändor i poolen vid tio för att jaga bort huvudvärken, fungerade nästan. (Note to self: Inte hålla på och dyka när man är bakis/dagen-efter-full...)

Sista kvällen, handlade lite alkohol... Strålande väder hela dagen på stranden, blir svårt att åka. Middag på CC Tropical igen, man kommer att sakna utsikten... Papas Arrugadas con Mojo + Friterade Bläckfiskringar + Öl, 3,95€+10,95€+3,80€, det är inte helt billigt att käka härnere, men man får faktiskt vad man betalar för...
Shoppade två T-Shirts för 8€ stycket oxå, det var prisvärt! Tog sen en promenad tillbaka till Prisma för Malibu Pineapple, fanns inte i ngn annan butik...

20grader klockan nio på kvällen, vacker sista kväll, men jag fasar för morgondagen, det kommer göra ont att åka.