tisdag 18 augusti 2009

Middag i Gålviken

Idag när jag kom hem till mamma så låg det två nyupptagna lökar (av den gula sorten. Inte den med BH) på diskbänken och jag tänkte direkt ''Oh! Potatis och löksoppa''

För 2 personer

1 stor gul lök
~400 g potatis, skalad och skivad
7 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
ett dussin vitpepparkorn
ett knippe dill

Rätt enkelt, skär ner löken i mindre delar, skala och skiva potatisen. Bryn allt i en stekpanna några minuter, tillsätt 2dl vatten och låt puttra ett slag. Töm över till en kastrull där du redan har löst upp buljongtärningen i resterande 5dl vatten, i med vitpepparkornen och på med locket.

Beroende på hur stora potatisbitar du har gjort så behöver det nu kokas på halvfart i ca 15-25 minuter tills potatisen är mjuk. När det börjar bli dags så ska dillen klippas ned så den får ligga med och puttra någon minut.

Serveras med ost-toast och ett gott vitt vin (vi körde med San Valentin)

--
Om man räknar bort vinet, så ligger kostnaden för denna soppa, dvs. middag för två personer, på ca. 10-12 kronor, lite beroende på vart du köper potatisen, inte illa pinkat med andra ord!

(Och med två glas vitt/person så blir det fortfarande knappt dyrare för två pers än vad en pizza kostar i Stöde...)


Sen var vi ut och plockade körsbär, men det är en annan historia!

6 kommentarer:

  1. Vi drack också San Valentin här ikväll! Första gången jag testade det vinet, gott.

    Gaah, körsbär! På tal om gott....

    SvaraRadera
  2. Det låter ruggigt gott! Synd jag inte har potatis hemma :)

    SvaraRadera
  3. You can't stop me!!! ^^

    SvaraRadera
  4. hmm... blev ju sugen på mammas potatis & purjolökssoppa nu O.o dumma du ;)

    å du, ta med lite körsbär till mej vettja!

    SvaraRadera
  5. Men Lady, du ska ju äta min soppa! Säkert minst lika god :)

    SvaraRadera
  6. jag är ju inte speciellt förtjust i lök -.-

    SvaraRadera